Två fönster ut mot världen
Skapartid

Två fönster ut mot världen
Skapartid

De linser vi betraktar världen med har en direkt koppling till våra hjärtan.
Hur kommer det sig att vissa sprider glädje i alla rum där de stiger in, samtidigt som andra gör detsamma först när de lämnar rummet?
Med åren kommer insikterna på lång rad. Det som många tänker på som livets självklarheter är egentligen inte det minsta självklart för majoriteten av oss. Vi är helt enkelt för upptagna med vardagens bestyr för att ens reflektera. Eftersom jag har en kreativ söndag med gitarrspel, sång och om en kort stund skrivande på min nästa bok så ska jag ägna mig åt några självklarheter i livet. Sätter ihop ett antal punkter i dialogform med mig själv. När jag säger ”du” i texten syftar jag på mig själv.
Ha en härlig söndag i den här andra halvan av november!
Ski-er helt i omständigheter. Jag är fullt upptagen med att skapa möjligheter.
Livet är helt otroligt. Våra hjärnor än mer otroliga. Ser så tydligt hur två konstruktioner i våra hjärnor ställer till det på vår otroliga livsresa:
Att hålla fast vid det som har varit och mäta sig mot andra.
Det förstnämnda om gamla oförätter finns det tretton psykiatriker på dussinet som ägnar sig åt. Därför tar jag bara fram tänkvärda, helt ofullständiga, observationer från någon smart person: ”Om du håller i glödande kol är det en god idé att släppa taget så fort som möjligt innan du blir rejält skadad.” Det glödande kolet är det förslutna som man kan välja att hålla fast, eller släppa.
När det gäller att mäta sig mot andra skulle vem som helst kunna bygga upp en framgångsrik fasad på sociala medier och framkalla magsår hos andra. MEN… Grundfrågan kvarstår: Är man lyckligare av en (falsk) fasad? Min egen bergfasta övertygelse är att jag varje morgon får två oskattbara gåvor: Att öppna mina ögon!
pessimisten ser problemen i varje möjlighet
optimisten ser möjligheterna i varje problem
den förståndige tar reda på detaljerna i problem värda att lösa, experimenterar sen med olika lösningsalternativ och står därmed för innovationer
Det var ett samtal på en solig veranda för någon vecka sen. Temat välbekant: Sverigedemokrater som vinner mera mark. Varje ny procentenhet ett alibi för alltfler att öppna upp länge stängda dörrar.
För egen del har jag svårt för odören. Det instängda luktar inte så fräscht. Många har använt sig av det i världshistorien, men liket vägrar dö. Fördomar och rasism har aldrig lett till långvarig framgång och utveckling.
Något som har fått mig att fundera.
Formulerar några av tankarna:
Har en liten reflektion om personlig integritet, manifesterat i etisk plattform och moraliskt rättesnöre.
Etik och moral är säljande budskap var dag
Så länge den som saluför dem inte är jag